cart-icon Товаров: 0 Сумма: 0 руб.
г. Нижний Тагил
ул. Карла Маркса, 44
8 (902) 500-55-04

Урок по мокшанскому языку – Урок по мокшанскому языку в 3 классе

Урок по мокшанскому языку в 3 классе

МОУ «Средняя общеобразовательная школа №27»

Конспект урока мокшанского языка в 3 классе

Дикие и домашние животные

(на примере сказки «Репка»)

Разработала: Танеева Галина Андреевна

учитель мордовского языка

МОУ «Средняя общеобразовательная школа №27»

Саранск 2015

Тема урока: Дикие и домашние животные

Цели урока: сформировать представление у детей о домашних животных; пополнять словарную копилку детей новыми словами на тему: «Домашние животные»; мотивировать ребёнка к дальнейшему овладению мокшанского языка

Предметные результаты:

в чтении:

умения правильно читать и переводить по макшански;

в говорении: умение вести мини-диалог с учителем на мокшанском языке; умение рассказывать о своем любимом домашнем животном;

в аудировании: развитие умения и навыка воспринимать на слух мокшанскую речь с опорой на иллюстрацию, извлекать запрашиваемую информацию из услышанного;

в письме: формирование умения делать подписи к рисункам.

Метапредметные результаты: результатами изучения темы является формирование личностных, регулятивных, познавательных и коммуникативных УУД.

Личностные: самоопределение, смыслообразования, нравственно-эстетические оценивания.

Познавательные: общеучебные, логические, действия постановки и решения проблем.

Коммуникативные: планирование, постановка вопросов, управление поведением партнёра точностью выражать свои мысли.

Регулятивные: целеполагание, планирование, прогнозирование, контроль, коррекция, оценка.

Методы: репродуктивный, творческий, эвристический

Формы работы учащихся: фронтальная, индивидуальная

Оборудование: компьютер для учителя, проектор, экран, учебники по мокшанскому языку, декорации и костюмы для сценки.

Этапы урока

Ход урока

Формирование УУД,

ТОУУ (технология оценивания учебных успехов)

1. Мотивация к учебной деятельности

Организационный момент

— Шабат, кельгсасть ёфксонь лувондомантень? (Ребята, любите ли вы читать сказки?)

— Кодама тинь кельгома ёфксонте? (Какая ваша самая любимая сказка?)

— Кодама тинь кельгома героенте? (Какой ваш любимый герой?)

Работа с картинками

— Шабат, ванода доскати и азость кодама тя ёфкссь? (Ребята, посмотрите на доску и скажите как называется это сказка?)

(Слайд №1)

— Лувондость тя ёфкссть? (Читали эту сказку?)

— Мезень колга? (О чём она?)

Личностные УУД

1. Самоопроеделение к деятельности.

2.Смыслообразование

Познавательные УУД

1. Целеполагание.

Коммуникативные УУД

1. Планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками.

2.Актуализация знаний

— Шабат, кодама геройхть улихть тя ёфксса? (Ребята, какие герои есть в нашей сказке?)

— Машттама минь мокшекс лемдемс ёфксста ломаттнень? (А можем ли мы назвать людей по-мокшански?)

— Пара! А кодама жуватат улихть тя картинкаса? Азовихть ли теенк синь мокшекс? (Хорошо! А какие животные присутствуют на картинке? Можем ли мы их назвать по-мокшански?)

— Мес теенк аф азовихть мокшекс жувататне? (Почему у нас не получается перечислить животных по-мокшански?)

— Кода арьсетяда, шабат, мезенди минь тячи тонаттама? (Как выдумаете, ребята, чему мы с вами должны научиться на уроке?)

— Кода лемдьсаськ уроконьконь? (как назовём наш урок?)

Виде! Тячиень минь теманьке: «Ряпске». И карматама минь корхтама жувататнень колга. (Правильно! Сегодня наша тема называется: «Репка». И говорить мы будем о животных.) (Слайд №2)

Познавательные УУД

1. Развиваем умения извлекать информацию из схем, иллюстраций.

2

. Выявлять сущность, особенности объектов.

3. На основе анализа объектов делать выводы.

4. Обобщать и классифицировать по признакам.

Регулятивные УУД

1. Выполнение пробного задания.

2. Фиксирование затруднений в пробном учебном действии.

3. Волевая саморегуляция в затруднении.

3. Объяснение нового материала

Сценка «Репка»

Шабат, эрьда варчсаськ минць налхкомс тя интереснай ёфкскять. Тинь мяленте? (Давайте попробуем сыграть сами эту интересную сказку. Вы согласны?)

— А мезе чеенк аф максы? (А что нам мешает?)

— Виде, теенк инголи эряви содамс кода ня геройхне лемдевихть мокшекс) (Правильно, сначала мы с вами должны узнать как называются эти герои по-мокшански)

Знакомство с новыми словами

— Доскаса кудонь жуватат, улихть ли ётксост стамот, конат ашет ёфкссонк? (На доске записаны домашние животные, скажите все ли они герои нашей сказки?)

— Сёрмадсаськ од валхнень валксс. (Запишем новые слова в словарик)

(Слайд №3)

(Сначала учитель читает новые слова, потом хором с классом)

— Варчсаськ налхкомс! (Попробуем сыграть!)

(Учитель читает слова автора, а роли раздаёт детям (небольшие реплики)

Регулятивные УУД

1. Развиваем умение высказывать своё предположение на основе работы с учебным материалом

2. Оценивать учебные действия в соответствии с поставленной задачей.

3. Прогнозировать предстоящую работу.

Личностные результаты

1. Развиваем умения выказывать своё отношение к героям, выражать свои эмоции.

2. Оценивать поступки в соответствии с определённой ситуацией.

4. Первичное закрепление с проговариванием вслух

Работа с учебником

— Шабат, панжесть книгантень сизьгемоньце лопанять. (Дети откройте учебники на 70 странице)

Морафтсаськ васенце упражнениять. Эряви лувомс и лемдемс стихотворениясь. (Выполним первое упражнение. Нужно прочитать и озаглавить стихотворение) (Сначала читает учитель, далее несколько учеников. Вместе стараемся перевести)

Катонязень, лемоц Крола,

Эхи нола! Эхи Нола!

Шеерхт ёфси аф кундай,

Мявксни: «Вискас тейне дай»

Коммуникативные УУД

2. Строить речевое высказывание в соответствии с поставленными задачами.

3. Оформлять свои мысли в устной форме.

Познавательные УУД

1. Мыслительные операции.

2. Выдвигают гипотезы и обосновывают их.

3. Поиск и выделение необходимой информации.

4. Установление причинно – следств. связи.

5.Самостоятельная работа с проверкой по эталону

Работа у доски

— Ванода доскяти, тяса максфт валхт. Теенть эряви содамс жувататтнень колга валхнень. (Посмотрите на доску, здесь даны слова. Вам нужно угадать слова на тему: «Животные») (Слайд №4)

(Слайд №5)

Физкультминутка

(Включается видео-физкультминутка)

Коммуникативные УУД

1. Выражение своих мыслей с достаточной полнотой и точностью.

6. Включение в систему знаний и повторение

Кроссворд

— Шабат, экранца и партантень лангса кроссворд, конань теенк эряви содамс. (Ребята на экране кроссворд, который мы с вами должны разгадать) (Дети сидят группами (командами) разгадывают кроссворд)

(Слайд №6)

(Слайд №7)

Опрос

— Тусь ли мялезонт уроксь? Мес? (Понравился ли вам урок? Почему?)

— Мезе од тинь содаде урокста? (Что нового вы узнали на уроке?)

— Мезсь теенть ульсь стака? (Что вам показалось сложным?)

— Мезсь тусь сяда мялезонт? (Что вам больше всего понравилось?)

Домашнее задание

— Сёрмадость кудонь тевть. (Запишите домашнее задание)

Нарисовать рисунок и рассказать о своём любимом домашнем животном. (Слайд №8)

Коммуникативные УУД

1. Выражение своих мыслей с достаточной полнотой и точностью.

2. Успешного сотрудничества.

Регулятивные УУД

1. Контроль, коррекция, оценка.

7. Рефлексия учебной деятельности на уроке

Выставление оценок

— Тячи пяк лац покодеде, тяни ванцаськ илядсть тинь кизефксонте или аш! (Сегодня вы очень хорошо работали, теперь посмотрим остались ли у вас вопросы по нашей теме?)

Игра «Светофор»

(На партах по 3 кружочка, дети поднимают нужный цвет. На слайде значение каждого цвета) ( Слайд №9)

— Кодама тюсса кружоконять кеподьсасть? (Ребята какого цвета кружочек вы сегодня поднимите?)

Якстерь – мон семботь шарьхкодине

Тюжя – тейне эряви лездомс

Сянгяря – мон семботь шарьхкодине, мялезе лездомс ялгазендиге

(Красный – я всё понял

Жёлтый – мне нужна помощь

Зелёный – я всё понял и могу помочь другу)

— Пяк пара. Кудонь тевсь шарьхкодеви?

Няемозонк, шабат! (Очень хорошо! Домашнее задание понятно? До свидания, дети!)

Познавательные УУД

1. Рефлексия способов и условий действий.

Регулятивные УУД

1. Контроль и оценка способов своей деятельности.

Личностные УУД

1. Самооценка на основе критерий успешности.

2. Адекватное понимание успешности или неуспешности.

3. Следование моральным нормам и этическим требованиям

Репка

Озафтсь атясь ряпскя. Кассь ряпссь оцюдонга-оцю кармась атясь модаста таргамонза: уски-уски, аф таргави.

Сердезе атясь бабать.

– Баба, аде ряпсть таргасаськ!

Бабась фатясь атять эс, атясь ряпсть эс – ускихть-ускихть, аф таргави.

Тердезе бабась уноконянц.

– Уноконяй, аде ряпсть таргасаськ!

Уноксь фатясь бабать эс, бабась атять эс, атясь ряпсть эс – ускихть-ускихть, аф таргави.

Тердезе уноксна Жучка пиненять.

– Жучка, аде ряпсть таргасаськ!

Жучкась фатясь унокть эс, уноксь бабать эс, бабась атять эс, атясь ряпсть эс – ускихть-ускихть, аф таргави.

Тердезе жучкась катоть.

– Катоня, аде ряпсть таргасаськ!

Катось фатясь Жучкать эс, Жучкась унокть эс, уноксь бабать эс, бабась атять эс, атясь ряпсть эс – ускихть-ускихть, аф таргави.

Тердезе катось шеернять.

– Шеерня, аде ряпсть таргасаськ!

Шеерсь фатясь катоть эс, катось Жучкать эс, Жучкась унокть эс, уноксь бабать эс, бабась атять эс, атясь ряпсть эс – ускихть-ускихть, таргавсь ряпссь.

(Посадил дед репку. Выросла репка большая-пребольшая. Стал дед репку из земли тащить: тянет-потянет, вытянуть не может.

Позвал дед бабку. Бабка за дедку, дедка за репку тянут-потянут, вытянуть не могут.

Позвала бабка внучку. Внучка за бабку, бабка за дедку, дедка за репку тянут-потянут, вытянуть не могут.

Кликнула внучка Жучку. Жучка за внучку, внучка за бабку, бабка за дедку, дедка за репку тянут-потянут, вытянуть не могут.

Кликнула Жучка кошку. Кошка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабку, бабка за дедку, дедка за репку тянут-потянут, вытянуть не могут.

Позвала кошка мышку. Мышка за кошку, кошка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабку, бабка за дедку, дедка за репку тянут-потянут, вытащили репку!)

infourok.ru

Открытый урок по мокшанскому языку на тему «Родное слово»

Тема урока: «Край, в котором я живу»
Цель: создать условия для восприятия нового материала по теме урока.

Задачи: 
образовательная – сформировать знания об истории родного края, отработать речевые навыки учащихся;
развивающая – развивать умение учащихся работать с текстом, дополнительным материалом, делать выводы; 
воспитательная – приобщать детей к мордовскому языку, истории, этнокультуре, воспитывать у них культуру межнациональных отношений.
^ Тип урока: урок – путешествие
Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, раздаточный материал, диски с аудиозаписями.

Урокть молемац / Ход урока.

1. Организационнай моментсь / Организационный момент
— Шумбратада, шабат!
— Шумбратада, вечкевикс оят!
— Шумбатада, кельгома ялгат!
^ Актуализация темы урока.
Шабат, тячи минь мархтонт ётафттама аф совсем обычнай урок. Тячи минь ётатама краеньконь мазы вастованза; лятфтасаськ шачема – касома уженяньконь содаф ломанензонь.
-Шабат,а кит тинь родителенте национальностень коряс.

Учительть азксоц.

^ Васенце станциясь: «Содама шинь уженя»

^ Речевая разминка. 
— Шабат, а коса эрятама мархтонт?
Ответы детей: Минь эрятама Мордовиянь республикаса;
— А коса минь шачема уженяньке?
^ Ответы детей:Темниковскяй райононь, Кушки велеса.
Васенце кизефкссь, конань мон ёралень ба тейенть максомс тяфтама. 
— Кода тинь шарьхкодьсасть, мезе тяфтамсь шачема, касома крайнясь? (Что такое Малая Родина?)
^ Ответы детей: Тя васта, коса шачсь ломанцть. 
Тя васта, коса кассь ломанцть.
— Хотела бы добавить, что Малая Родина начинается с родного дома, с родного языка, с колыбельной песни матери.
— Шабат, а коса тинь шачеде?
-Таня, коса тон шачеть? 

— Мон шаченьКушка велеса,Темниковскя районца.
.Морось «Мокшень крайнясь»
^ Омбоце станциясь: «Кушка велесь»
— Шабат, эрьда аф ламос корхтатамаКушка веленконь колга.
Мезе тинь ёратада азондомс эсь веленттень колга?
(Учащиеся рассказывают о своем селе)
(Стихотворение «Эряк и тят сиретькшне»)
— Да, шабат! 
Вдь ули сире ош – мокшень крайса
Тнмников сон теенза лем макссть.
И содасы тя велеть мянь Россиясь,
Мес лама содаф ломань тяса шачсь.
^ Колмоце станциясь: «Содаф ломаттне.Ф.Ушаков.»
— Шабат, а кодама содаф, знаменитай ломатть минь районцонк шачсть?
— Минь районцонк шачсь и кассь Ф.Ушаков
— А мезе тага содатада колганза?
— А кодама нинге содаф ломать содатада?

-Композиторсь Л.И. Воинов. Советскяй Союзонь Геройсь С.В.Астраханцев. Спортсменкась В.А, Маланьинась.

-А кодама Мордовскяй спортсмент тинь содатада?
— Тя Ольга Каниськина, Валерий Борчин, Анися Кирдяпкина, Сергей Кирдяпкин, Денис Нижегородов.
— Да, шабат, минь гордимся эсь земляконьконь мархта. Ёран азомс, што миньТемниковскя районца эряйхть и трудяйхть лама национальностень ломатть: русст, татархт, мокшет, эрзят и лият.
— Сембе ломаттне эряйхть фкя-фкянь мархта ладязь, фкя-фкяньди стака тевста лездыхть. И аф стак колганза ломаттне корхтайхть: 
Благодатный мордовский край!

Это наша Малая Родина!
Шачема крайнезе – признаются в любви к нему мокшане;
Тирень ёнксонок – ласково и нежно называют его эрзяне.
Туган илемне яратам! – с любовью говорят о нем проживающие здесь татары. 
^ Нилете станциясь: «Стихотвореният шачема – касома уженять колга» 
— Шабат, минь тинь мархтонткулхцонтама стихотвореният шачема – касома крайнять колга. Мон ёралень ба штоба тинь кулхцондолесть и азондолесть.
(Учащиеся читают стихи на фоне музыки «Мокшень крайнясь»)
Ребята, хочу вам сказать о том, где бы не был человек, куда бы не забросила его судьба, он всегда будет помнить свою Малую Родину!
^ Ветеце станциясь: «Физкультминутка»
— Шабат, тинь содасасть, что минь республиканьке ащи Мокша и Сура ляйхнень аймакса. Мокша – эрзянь народть пяк козя историяц и культурац. Пяк мазы мокша – эрзянь масторсь: луганзон, кели паксянзон, вирензон, мархта. 
В мордовских лесах одним из самых прекрасных и любимых деревьев является береза. Сколько песен сложено в народе о белоствольной красавице с распущенными зелеными косами. В ее тени отдыхают, поют песни, водят хороводы.
(Учащиеся танцуют и поют песню «Луганяса келунясь» под аккомпанемент Дивеевой Г. С.) 
— В зарубежных странах березу воспринимают как символ России. Береза роднит не только русские и мордовские песни и обряды, но и сами народы России и Мордовии. Тысячу лет она один из символов единства и дружбы двух народов.
^ Котоце станциясь. «Кроссвордсь»
Ребята, я для вас приготовила кроссворд, но мы его разгадаем в том случае, если вы хорошо знаете города республики. Если мы правильно отгадаем города, то в красной линии выйдет ключевое слово.России
Мордовиянь ошнень эзда, тя ошсь сембода сире. (Темников)

Тя ошсь сембода од. (Ковылкино)
Тя ошсь минь республикасонк инь оцю. (Саранск)
Тя ошсь, райононь центра, коса шачсь С. Эрьзя. (Ардатов)
Тя ошсь ащи Мокша ляйть кержи ширеса. (Краснослободск)
Тя ошсь оцю железнодорожнай станция. (Рузаевка)

Тя ошсь ащи Исса ляйть лангса. (Инсар)
— Так какое же слово получилось? (Мордовия)
— Молодцы, я вижу что города Мордовии вы все хорошо знаете. 
— Шабат, кодама ошсь самай оцю минь республикасонк? (Саранск)
^ Сисемце станциясь: «Работа с учебником» 
Морафтсаськ тексть «Ошса» (стр. 23)
Ответьте на вопросы на стр. 24
— Шабат, кунара минь тинь мархтон якаме экскурсияс Саранск ошу. Мезе тинь няеде столицаса, коса минь мархтонт улеме? 

^ Ответы учащихся:
— Минь улеме Ледовай дворецса, Ушаковонь лемса соборса, Пушкинонь лемса детскяй републиканскяй библиотекаса, Национальнай театраса, Краеведческяй музейса.
Ребята, наша республика с каждым годом становится все краше, все богаче. Строятся новые дома, спортивные сооружения, театры, школы, детские сады. Саранск стал прекрасен и неузнаваем. 
^ Кафксоте станциясь: «Работа в группах»
Шабат, ваность ня предложениятнень:


шачема краезень


Минь республиканьке арась содафокс 


мокшет, эрзят, русст, татархт 

— Шабат, а знакомай ли теянть тя ломаньць? Кия тя? 
— Тя Дмитрий Анатольевич Медведев – минь Россиянь презедентоньке;
— А тя кие?
— Тя Николай Иванович Меркушкин – минь Республикань Главаньке
.
(На фоне музыки учащиеся читают стихи.)
Бок о бок столетьями дружно мы жили,
Россы, мурома, чудь, пермь, мари, мордва…
Мы вместе!
Вместе мы – и есть Россия!
И в единстве этом наша сила!
Было так и будет навека!
Цвети Мордовия!
Ты сердцу всех родней!
Щедра твоя земля, прекрасны люди!
Нам греют души купала церквей,
Так было. Есть! И так навеки будет
^ Вейхксоце станциясь: «Выводонь тиемась»
Шабат, тячи минь тинь мархтонт корхтаме эсь шачема, касома уженяньконь колга, республиканьконь колга конац канни мазы лем-Мордовия. Мон надиян, мезе минь тинь мархтонт урокса лятфтаме, иляды тинь мяльсонт.

Мне очень понравилось с вами работать. Вы молодцы. Понравилась в работе ваша активность, целеустремленность, ваш дружеский настрой в группах.
И я надеюсь, что вы еще больше будете любить и ценить родной край, в котором вы живете!
Уроконьке аделавсь. Няемозонк. Уледа шумбрат! 
(Звучит песня «Вейсэ – марса»)

infourok.ru

Урок по мокшанскому языку «Птицы нашего края» (6 класс)

МБОУ «Шингаринская средняя общеобразовательная школа»

Урок мокшанского языка в 6 классе

Тема урока:

«Минь крайсонк нармоттне»

(«Птицы нашего края»).

Автор-составитель:

учитель мокшанского языка

Иляскина Нина Ивановна

2016

Цель урока: расширить знания учащихся о разнообразии птиц нашего края.

Задачи урока:

  1. Знакомство с названиями птиц по – мокшански. Закрепление и активизация в речи учащихся слов и грамматических конструкций, рассмотренных ранее.

  2. Воспитание бережного отношения к птицам. Способствовать привитию желания заботиться о птицах.

  3. Формирование умения работать с текстом, находить в тексте нужные предложения.

Оборудование к уроку: презентация, портрет Якова Пинясова.

Ход урока:

  1. Организационный момент. Приветствие.

— Стяда.

— Шумбратада, шабат!

-Озада.

Диалог: учитель – ученики.

-Кие тячи дежурнайсь?

— Тячи дежурнайсь мон.

-Кода тонь лемце? – Монь лемозе …..Ваня.

— Мзяра тонь кизодот?

— Монь кизодон…

— Кодама класса тон тонафнят?

-Мон тонафнян котоце класса.

-Кие аш класса?

— Класса сембот.

— Коса тон эрят?

— Мон эрян Силикатнай посёлкаса.

— Кодама пингсь ульцяса?

— Ульцяса пингсь сёксе.

-Кодама тячи числась?

— Тячи кефкиеце апрельста.

Озак, пара.

  1. Проверка домашнего задания.

— Шабат, а тяни ванцаськ кудонь тевть. Что было задано на дом?

— На дом было задано: подготовить проект «Мастерим скворечники».

— Кие аноклась проект? Кто подготовил проект?

Защита проекта (презентация ученика).

3. Сообщение темы и целей урока. Слайд № 1

— Мезень колга карматама корхтама урокса, шарьхкодьсаськ стихотворенияста, конанц сёрмадозе мокшень писательсь и поэтсь Яков Пинясов. Ваность сонь.

О чём мы будем говорить на уроке вы узнаете, послушав стихотворение на мокшанском языке писателя и поэта Якова Пинясова.

Слайд № 2

Кукунятне аф кукайхть,

Нармоттне аф морайхть.

Шуфта прянятне люкайхть,

Лопаняснон ёряйхть.

Шякшатанясь – вирень врачсь-

Пиченятнень чакай,

Тума кинзон арьси грацсь –

Вирь кинява якай.

-Мезень колга корхтави тя стихотворенияса? (нармоттнень колга)

— Кодама нармотть васьфтеде тя стихотворенияса?

Слайд № 3

Тема нашего сегодняшнего урока: «Птицы нашего края»

-Прочитаем тему урока на мокшанском языке:

«Минь крайсонк нармоттне».

— Сегодня мы с вами поговорим о птицах, которые живут в нашем крае?

  1. Введение новых слов и грамматических конструкций.

Беседа о пользе птиц. О бережном, заботливом отношении к птицам.

Учитель. Слушаем внимательно!

Шабат, нармоттне — минь ялганьке. Синь морайхть тейнек мазы морот. Эряйхть минь садсонк, кунцихть сукст. Нармоттне эрявихть ванфтомс.

Кто понял, о чём я говорила и сможет перевести на русский язык?

А какие слова из моего рассказа вы запомнили и сможете назвать?

Дети называют запомнившиеся слова. Слайд № 4

Слайд № 5. а) Знакомство с новыми словами. Произношение слов хором. Чтение по «цепочке». Запись слов в словарь.

Кирьхкс (озяс) – воробей

Локсти — лебедь

Цянав (пъзьгата) – ласточка

Цёфкс (чёфкс) – соловей

Пъсьмар – скворец

Граць — грач

Корож — сова

Синица – синица (ситявня)

Куку — кукушка

Карга — журавль

Атякш — петух

Яксярга – утка

Сараз – курица

Гусь – маци

Пизьгун – стриж

Шякшата – дятел

Сязьгата – сорока.

5. Физкультминутка.

Фкя, кафта, колма

Сазорнязе ёмла.

Якама аф машты

Комадоне шашты.

6. Активизация новых слов в речи учащихся.

Кодама кудонь нармотть тинь содатада?

Слайд № 6. Кудонь нармоттне.

Сараз – курица; атякш – петух; маци – гусь; яксярга – утка.

Слайд № 7. Содама ёфкс.

Частонза аш, а пингть содасы.

Тя кодама нармонць?

Тя атёкшсь. Сёрмадость содама ёфкст тетрадезонт.

Слайд № 8. Тя нармоттне тушендыхть лямбе шири.

Кодама нармоттне тушендыхть лямбе шири?

Граць – грач; Цянав (пъзьгата)

Слайд № 9. Морай нармотть.

— Кодама морай нармотть тинь содатада?

Пъсьмар – скворец; цёфкс – соловей

Слайд № 10. Содама ёфкс.

Пиндолды равжа орняц (шуба), кайги мазы морняц, олга пряса кудняц. Пъсьмарсь. Сёрмадость содама ёфкст тетрадезонт.

Слайд № 11 . Вирень нармотть.

— Кодама вирень нармотть тинь содатада?

Корож – сова; шякшата — дятел; куку — кукушка

Слайд № 12. Содама ёфкс.

Сёксенда туй лямбе шири,

А тунда сай меки вири,

Пизоц костонга аф муви,

Кулхцондсак, най кизот луви. (Р. Федькин)

Кукусь. Сёрмадость содама ёфкст тетрадезонт.

Слайд № 13. Ведьса-шяйса эряй нармотть

— Кодама ведьса-шяйса эряй нармотть тинь содатада?

Локcти- лебедь; карга – журавль;

— Мъзяра тяса локстида? Тяса кафта локстихть.

— Мъзяра тяса каргта? Тяса фкя карга.

Слайд № 14. Азость ёмла нармоннятнень?

Кирьхкс (озяс)- воробей; синица – ситявня; пизьгун – стриж.

Слайд № 15. Сязьгата – сорока. Прочитать выразительно ответить на вопросы.

Вай, сязьгата, сязьгата

Мес пяк рана чикордат?

Щайть тон сёрмав орняцень,

Кона пяли шта сърхкать? Сёрмадость тетрадезонт.

— Кодама тюсса сязьгатат пацянза? Сязьгатать пацянза равжа тюссот.

Слайд № 16. Содасасть нармоттнень вайгяльснон?

Цёфкс; маци; атёкш; куку; шякшата; яксярга; сязьгата; граць.

Слайд № 17. Тестовай задания. Кона рядса кудонь нармоттне?

Локсти, куку, кирьхкс

Сараз, маци, атёкш

Варси, шякшата, сязьгата

Цёфкс, пъсьмар, пъзьгата

Слайд № 18. Лятфтасаськ од валхнень.

Повторение и перевод новых слов.

7. Итог урока.

Чему мы с вами научились сегодня? Что нового узнали? Что на уроке вам особенно понравилось?

Ответы детей.

Но не забывайте, ребята, как тяжело приходиться птицам зимой.

Покормите их! Берегите их!

-Подошёл к концу наш урок. Хочется отметить (фамилии и имена детей).

Домашнее задание: Выучить названия птиц.

Слайд № 19.

Уроксь аделавсь. Няемозонк!

Использованная литература:

1. Г.Я.Меркушкин, В.В.Горбунов. Масторава. Саранск, 2009г.

2.Русско – мокшанский словарь, Саранск, Красный октябрь, 2012г.

3. Н. Голенков. Уроки мокшанского эрзянского. Поволжский центр культуры финно-угорских народов, «Книга» Саранск 2007.

4. Н. Голенков, Г. Иванова «Говорим по –мокшански» Разговорник «Книга» 2009.

Содама ёфкс.

Пиндолды равжа орняц (шуба), кайги мазы морняц, олга пряса кудняц.

Содама ёфкс.

Частонза аш, а пингть содасы.

Тя кодама нармонць?

Содама ёфкс.

Сёксенда туй лямбе шири,

А тунда сай меки вири,

Пизоц костонга аф муви,

Кулхцондсак, най кизот луви. (Р. Федькин)

Прочитать выразительно ответить на вопросы.

Сязьгата – сорока.

Вай, сязьгата, сязьгата

Мес пяк рана чикордат?

Щайть тон сёрмав орняцень,

Кона пяли шта сърхкать?

— Кодама тюсса сязьгатат пацянза?

Тестовай задания. Кона рядса кудонь нармоттне?

Локсти, куку, кирьхкс

Сараз, маци, атёкш

Варси, шякшата, сязьгата

Цёфкс, пъсьмар, пъзьгата

infourok.ru

Открытый урок по мокшанскому языку на тему: «Сась тундась» (2 класс)

Открытый урок

по мокшанскому языку во 2 классе на тему «САСЬ ТУНДАСЬ»

Подготовила:

Учитель мокшанского языка

Кабаева М.М.

2015 г

Урок мордовского языка

Темась: Сась тундась

Цели:

—познакомить уч –ся с новыми словами; научить выразительному чтению, отработать правильное произношение слов и лексических конструкций;

— развивать внимание, память, мышление; умение работать с текстом; научить детей применять слова в реальной жизни;

—привить интерес к национальной культуре посредством мокшанского языка; воспитывать чувство доброты, взаимопомощи.

Оборудование: презентация, карточки с новыми словами, картинки.

Ход урока

—-Кулеськ звонокть, ушедоськ урокть.

Ι. Организационнай моментсь.

— Шумбратада, шабат!!! (здравствуйте, дети)

—Озада.

—Шабат, корхтатама мокшекс.

Дежурнайсь азсы ,кодама тячи шись? (тячи шись …..)

—А исяк кодамоль шись? (исяк ….)

— А ванды кодама ули? (ванды ули …)

—Ребята, у нас на уроке присутствуют гости, они пришли послушать вас, чему мы научились за год. Не стесняйтесь, отвечайте как обычно на уроках мокшанского языка.

( Стук в дверь )

— Ребята, кто там? Мы наверное кого –то забыли? Давайте спросим по мокшански.

Все спрашивают. Тон кият? Кто там?

( Выходит весна. Играет музыка.)

—Шумбратада, шабат!!! Тя мон тундась. Весна красна.

(Весна рассказывает стих –е по мокшански).

Учитель. Весна, какая ты молодчина, что пришла к нам на урок.

ІΙ. Од материалть объясняндамац

Ребята, а кто догадался какая тема сегодняшнего урока. Верно, ребята тема нашего урока так и называется « Сась тундась» (Пришла весна).

— (Говорит Весна) Ребята, давайте познакомимся. Я Весна – тундась.

(Весна спрашивает у детей) Тон кият? Кода тонь лемце?

Учитель: Весна, а с чем ты к нам пришла?

Весна; Я к вам пришла со своими первыми цветочками.

Кто из вас скажет какого цвета они , мои первые цветочки? (по мокшански)

Учитель: Весна, а еще ты с чем к нам пришла?

Весна: А еще я к вам принесла новые слова про весну.( Чтение новых слов с доски)

Ребята, давайте запишем новые слова в словарик.

—А теперь вместе с Весной произнесем и выучим произношение новых слов) –читают вслух

Эжди – греет Шинясь – солнышко

Тиихть – делают Няеви – виднеется

Васток – васток- местами Шудерькст – ручьи

Шудихть – текут Нармоттне – птицы

Тунда – весна Сась – пришла

Солась – растаял Пиза – гнездо

— Весна: — Молодцы, ребята! А может, кто- нибудь из вас прочитает мне стихотворение на мокшанском

языке?

—Ребята, какие вы молодцы. Вы столько слов знаете по -мокшански, стихотворения хорошо

рассказываете. Мне с вами было так интересно, но у меня еще столько дел, надо посетить еще

с много школ. А главное получить посох у зимы и вступить в свои законные права.

—Учитель: Ребята, понравилась вам Весна? (Да)

Давайте и на следующий год попросим Весну, чтобы она снова пришла к нам на урок

(Ученики по- мокшански )

— -Тунда, сашентт урокозонк ( Весна уходит)

Ну а мы продолжаем наш урок. Давайте дальше будем говорить о весне, уже без весны.

Ребята, когда приходит весна, что происходит вокруг нас, как меняется природа? ( На доске и на

Компьютере картинки о весне. Дети читают и переводят на мокшанский язык)

ІΙІ. Картинкатнень коряс работамась

Птицы прилетели с теплых стран

Текут ручьи

Дети выходят играть на улицу

Солнышко светит

Тает снег

ΙV. Физкультминутка

V. Од материалть кемокстамац

—Весна ребята, удивительное время года. Весна это символ пробуждения природы, символ пробуждения новой жизни. Много радости приносит людям весна. Весна это просто очаровательная пора. Весну ребята распевают не только на русском языке, но и очень красивее песни про весну сочиняют наши мордовские поэты Давай те послушаем песню в исполнении Ани Кабаевой о весне. ( песня)

А сейчас я вам загадаю загадку, а вы попробуйте разгадать. Запишем в тетрадь.

— Тает снежок,

— Ожил лужок.

— День прибывает.

— Когда это бывает?

VІ. Работа с учебником.

А тяни работатама учебникть мархта стр. 84. Упр.. 34 . Прочитаем и переведем

Ётась тялось. Сась тундась. Ловсь солась. Васток – васток штадсь равжа модась. Шудихть шудерькст. Састь лямбе ширде нармоттне. Синь тиихть пизот.

А теперь ребята поиграем « Кто быстрее». Нужно нарядить елочку ( называть слова по мокшански)

—А теперь проверим как знают ваши родители мокшанский язык. Разделимся на 2 команды, команда родителей и команда детей. Задание: Из лепестков собрать цветок. Родители называют по мокшански диких животных, а дети домашних животных.

Молодцы

—Говорят, что весна это утро года. Почему? (потому что все вокруг пробуждается).

Вспомните , отчего вы утром просыпаетесь? (будильник зазвенел, солнышко заглянуло в окошечко, мама разбудила)

—А как вас мама утром будит?(дотрагивается и ласково целует)

—А как весна будит природу? (солнце ярче греет, тает снег, текут ручьи, прилетают из теплых стран птицы) .

—А какие приметы весны вы знаете? Дети называют какие приметы знают)

VΙІ. Прочитать с доски и перевести на мокшанский язык.

— Увидал скворца – весна у крыльца.

— Февраль силен метелью, а март – капелью.

-Ранний прилет грачей и жаворонков – к первой весне.

-Рано возвратились с юга грачи на теплую весну.

Учитель: Весной , ребята, действительно нас так ласково целует солнышко- греет, не зря весеннюю любовь сравнивают с материнской любовью. Давайте послушаем песню « Тядянязе»

— Ребята, мы сегодня столько говорили о весне и новые слова узнали, их нам весна принесла. Давайте попробуем составить небольшие предложения о весне. ( Узнать пропущенное слово)

Ётась ……… . Сась …….. . Лямбоняста эжди …….. . Васток- васток няеви …… модась. Шудихть …… . Састь лямбе ширде …. . Синь тиихть …. .

(тялось. тундась. шинясь. равжа. шудерькст. нармоттне, пизот.)

Как действительно красиво у нас весной. Земля сбрасывает свое снежное одеяло, пробуждается от зимней спячки. Цветет сирень, черемуха, весной в воздухе пахнет цветочным ароматом. Ребята, а как называется то место, где вы родились, где живете, ходите в школу? ( Шачем шире. Малая родина)

— А как называется наша малая Родина? (Кушка веле)

Песня «Кушка веле»

—А какой еще праздник отмечаем весной в мае?( 9 мая).

—В этом году , ребята, исполняется 70 лет как наша с вами страна освободилась от немецко — фашистских захватчиков. Наши с вами деды, прадеды боролись за наше светлое будущее, за Россию, за наше счастье, за мирное небо над головой. Многие из них не вернулись с поля боя.

Почтим их память минутой молчания.

Песня «Россия матушка»

—Ребята как можно не любить такой красивый, могучий мордовский язык. Язык на котором говорят ваши деды, бабушки, мамы, папы. Как можно не любить язык нашей малой Родины. А сколько знаменитых людей вырастила мордовская земля —— скульптор С. Эрьзя, сказительница Кривошеева, художник Сычков, артистка Нина Кошелева и мн . др.

А как красиво в своих песнях сочинениях воспевают наш мордовский язык. Давайте и мы с вами будем любить и беречь материнский наш родной язык, язык нашей малой Родины. Послушаем стихотворение собственного сочинения. ( читают стих)

Песня «Шачем крайняй»

VΙІΙ. Подведение итогов.

—Мы сегодня с вами узнали столько новых слов, все активно работали. А тяни , шабат, лятфтасаськ

мезень колга корхтаме? Назовите по мокшански новые слова.

Игра: Достаем слово из коробочки, читаем, переведем.

Домашнее задание: Выучить слова, подготовить открытки на тему «Весна»

— Она придет добавит желтой краски

Зеленым разукрасит не спеша.

Преобразится все вокруг, как в сказке

И оживет и запоет душа.

И я желаю, чтоб у всех здесь присутствующих на душе всегда была бы Весна.

— Уроксь аделавсь. Стяда. Оду васедемозонк.

Спасибо вам за урок

infourok.ru

План-конспект урока по мокшанскому языку на тему «Лексика» (5 класс)

Рыбкинская средняя школа

(5 класс)

Учитель: Учкина В.В.

Темась: «Лексикась. Валть смузец».

Цельхне: максомс шарьхкодема «лексика» валть колга,

козякофтомс словарнай запасснон, тонафнемс

валкснень мархта работама, виияфтомс

кельгомать мокшень кяльти.

Оборудованиясь: карточкат, слайтт, валкст.

Формац: урок-презентация.

Урокть молемац.

I Организационнай частсь.

1. Шумбракстомась.

II Ётаф материалть лятфтамац. 1 слайдсь.

2. Учительть валоц.

— Ушедсаськ мокшень кялень урокть. Сермадость числать. Кие ёрасы няфтемс содамошинза?

Работась карточкатнень коряс.

  1. Мусть валрисьмонь главнай члеттнень.

Менельса пиндолдсь шись. Вирьса весяласта морасть нармоттне. Якстерьготф горизонтть видеса пуромкшнесть шобда туцят.

  1. Мзяра звукта и буквада эрь валть эса?

Ваз, вазь, вятьса, сеель, пьеса, веле, калхт.

— Дежуряма валксть коряс кармай …

2 слайдсь. Картать ваномац.

— Тячи урокса тутама сяда тов Содамошинь морять эзга. Мезьста ушедсь минь уеманьке? Кулхцондсаськ …

3. Тонафнить азондомац.

— Эрясь-ащесь фкя ошса Ваня цёраня. Сон пяк кельгозе сембе интереснайть. Аньцек мокшень кялень урокне тейнза ульсть скучнайхть, сяс сон кармась получама кальдяв оценкат. Весть сон отвечась доскать инголи и получась фкя! Куду сон сась аф мяль вельде, сонь ялганза – катось и попугайсь арьсесть тейнза лездомс. Волшебникть вельде синь сявозь цёранять Лингвиниять трвав. «Лингва» валсь сявф греческяй кяльста-тя «кяль». Тоса эряйхть вайгяльксне, валхне, валрисьмотне. Синь лездсть Ваняти. Тяни ялгатне тонафнесазь мокшень кяльть мяль вельде. Миньге карматама тонафнема мокшень кяльть.

— Кодама разделхт тонафнеме?

— Мезть тоса тонафнеськ?

— Ванцаськ, кода тянь тонадозь …

III Од материалть лангса работась.

  1. Учительть валоц.

— Тячи лоткатама Лексика странати. Мес тя странать тяфтама лемоц?

Лексика валсь аф мокшень. Сон сась минь кялезонк греческяй кяльста. Лексика мярьгихть кяльса сембе уликс валхненди. Ули лексикац и мокшень кяльтьке. Тяса карматама содама валть смузенц, синонипнень, антонипнень, омонипнень колга. Ванцаськ од и сире валхнень, многозначнай валхнень.

  1. Од материалть азондомац. 3 слайдсь.

а) рисункать коряс работась;

-Ваность рисункать. Мезе тяса няйхтяда? Мезе сонць кудсь?

-Куд-ломанень эряма васта. Тя валть лексическяй смузец. Сон няфнесы валть главнай смыслац. Морафтсаськ мекольце букваста сявомок: дук. Мезе няфти тя валсь?

— Тя аф вал, сонь аш смыслац, хотя вайгялькста эсонза сняра жа и стамот жа.

б) таблицать коряс работась; 4 слайдсь.

— Валхне эряйхть смыслас коре самостоятельнайхть и служебнайхть. Самостоятельнайхне нолявихть тевс кода ськамост, стане и служебнай валхнень мархта. Служебнай валхне нолявихть тевс аньцек самостоятельнай валхнень видеса.

  1. Работа учебникть коряс. 5 слайдсь.

— Мусть 175-це упражнениять. Эряви пяшкодемс таблицать, валхнень сявсасть упражненияста. Сёрматтама ветень вал эрь столбикти. Дежурнайти макстама задания.

Мумс валхнень смузснон: пуромкс-собрание, шири- к, меле- после, потом.

4. Валкснень мархта работась.

— Мокшень кяльть пяк козя валонь запасоц. А содасыне ли синь эрь ломанць, кона корхтай мокшень кяльса? Конешна, сембе мокшень валхнень сон аф содасыне. Ся ломанць, кона лама морафты, лама тонафни, содай сяда лама, и сонь корхтамац ламода сяда интереснай. Валхне кочксевихть валкс. Ваность, мзяра валкс кочкаф тяза. Сембода оцю валкссь «Мокшень –рузонь валкссь». Сон нолдаф Москуса.

Эзонза сувафтф нильгемонь фкя тёжянь вал. Толковай валкст мокшень кяльса ашт, сяс урокса карматама работама мокшень-рузонь валксть мархта. Сон сяда ёмла, нолдаф Саранскяйса. Лувсаськ, мзяра тинь содатада валда. Панжесть нильгемонце страницать. Лувость, Мзяра вал содатада. Ламонзасть тя числать сяда ккафксогемонь числать лангс (сняра страницада словарть эса). Мзяра лиссь? Сняра примерна вал содатада. Мезе тейнть азан: касфнесть словарнай запасонтень, морафнеда книгат, тонафнеда сяда лама.

  1. Ваймосек, а тевцень содак. Ребуснень содамасна. 6 слайдсь.

— Азость валхнень. Кона валхнень аф содасасть? Ваность синь словарьста.

-Вержи-среда. Арьседа мархтонза валрисьме.(Вержиста эряви молемс ошу.)

— Туфтал-причина. Арьседа мархтонза валрисьме. Дежурнайсь ванцы валкста. ( Цёранясь мусь туфтал туманди. Тядязе сюцемань туфталфтома.)

  1. Работась фотографиятнень коряс. 7 слайдсь

— Тейнек эряви отвечамс тяфтама кизефксть лангс: Полафневи ли мокшень кяльть валонь составоц? Отвечамс лангозонза лездыхть Катаев Женясь и Зюзина Алёнась. Женясь ульсь аф кунара мялямонь ванфты уженяса, кона кочкаф минь школасонк. Кодама предметт аф васьфтяда тяни? (Шовар, карьхть, тарваз, пенчкерь, кукшень). Кржа кие тяниень шабатнень эзда содасыне ня валхнень. Пароль варжакснемс тейнть тя уженяти, ваномс, мезе тоса кочкаф.

8 слайдсь.

— Тяни ваность, коса ащи Алёнась. Кодама предмет няйхтяда маласонза? ( Компьютер, принтер, телефон, монитор)

— Финц валхне пинге ётазь юксневихть, прашендыхть кяльста, а омбонцне эвондакшнихть, сяс лексикась разнай пингста уленди аф фкя.

  1. Лексическяй диктант. 9 слайдсь.

— Ётафтама лексическяй диктант. Сёрматтама валхт.

Тяла, космонавт, офта, атякш, максака, лишме, тикла, варсибря, медь. Азость валхнень смузьснон.

  1. Пинге, кона моли сёкседа меле и полафтови тундаса.

  2. Ломань, кона лиендсь космосу.

  3. Оцю, таза, кяжи зверь, кона эряй вирьса.

  4. Кудонь нармонь.

  5. Ёмла хищнай зверня.

  6. Кудонь жувата. Алаша.

  7. Перень касыкс.

  8. Панчф, кона кассы лугаса, лаймоса.

  9. Ярхцамбяль, конань кандсазь мешне.

  1. Тейнть эрек цёфкст азондан содама ёфкст. Содама ёфкснень содамасна. 10 слайдсь.

— Содасаськ, кие эряй вирьса.

1. Пулоц ляпе и кувака,

Вирьге, паксява сон якай.

Ёжу-пульхки аф зря-бря,

Салазь-колазь анды пря. (Келазсь)

2.Салмоксу крнясь

Эряй – ащи вирьса,

Келазьда аф пели. Кие тя? (Сеельсь)

  1. Акшет, сёрмафт щамонза,

Эряй-ащи ськамонза.

Хоть аф якай – арни вели,

Сяка кати-мезьда пели. (Нумолсь)

  1. Сёксенда мады яла, уды целай тяла.

Аф мрнай, аф козы, аньцек мадянц нозы. (Офтсь)

  1. Шуфта пряса акша крня кеворькшни. (Урсь)

  2. Вечна карай, а мастяркс аф арай. (Шякшата)

  3. Шить уды, а веть юрги. (Корож)

  4. Чикорды-пакорды,

Валнят-моторды,

Куля канды. (Сязьган)

— Мезсь лезды содамс ответть? (Няфтьфт основной признаконза)

III Урокть итогоц.

  1. Беседась.

— Тусь или аш мялезонт уроксь?

-Мес тусь?

— Мезе содаде од?

— Кодама странаса уледе?

— Мезе тонафни лексикась?

2. Оценкань путомась.

3. Куду заданиясь: упр. 178 или 179. 11 слайдсь.

infourok.ru

Конспект урока- повторения по мокшанскому языку на тему

Открытый урок

по мокшанскому языку в 6 классе

с применением сингапурских структур

Учитель мокшанского языка и литературы

Абраконова Галина Васильевна

Темась: Существительнайть колга лятфтамань урок

Уроконь цельхне: — лятфтамс, кемокстамс и вятемс системас содамашитнень «Существительнай» темать коряс;

— касфтомс маштоманьконь существительнайхнень лия корхтама пялькснень эзда явфнема и синь видеста сёрмадома;

— воспитандамс кельгома мокшень кяльть мазышинцты и козяшинцты.

Обородуваниясь: презентация, карточкат, музыка

Урокть молемац.

  1. Организационнай моментсь

— Шумбратада, шабат!

— Мезень колга минь тинь мархтонт корхтаме ётай урокнень эса?

(Существительнай корхтама пяльксть колга и сонь сёрмадоманц) (Слайдсь 1-сь)

— Пара! Вов тячи минь мархтонт лятфтасаськ и кърхкалгофтсаськ содамошиньконь существительнайть колга; касфтаськ маштомашиньконь лия корхтама пялькснень эзда явфнема существительнайть и синь видеста тяштема (Слайдсь 2-сь)

  1. Разминка.

Структурась Финк-Райт-Раунд Робин

— Лятфтасаськ васенда существительнайть смузенц и грамматикань признаконзон. Инголенк кагод А4 мяндесть сонь пялюва, нинге тага пялюва мяндесть; панжесть, путость шрать лангс. Тинь листь 4 прямоугольникт. Тяштеда тейст цифрат 1,2,3,4.

Мон максан тейнть 4 кизефкст, а тиндейньк эряви лангозост отвечамс и ответнень тяштемс определеннай прямоугольникти.

1-це кизефкссь: Мезе няфти существительнайсь? (слайдсь 3-сь)

(Сон няфти предмет, природань явлениянь лепт, действиянь лепт)

2-це кизефкссь: Кодама кизефкст лангс существительнайсь отвечай мокшень кяльса?(слайдсь 4-сь)

(Кизефксонза Кие? Кит? Мезе? Месть?)

3-це кизефкссь: Кодапт существительнайть постояннай признаконза мокшень кяльса?(слайдсь 5-сь)

(Собственнай и нарицательнай, одушевленнай и аф одушевленнай, склонениясь)

4-це кизефкссь: Кодапт существительнайть полафневи признаконза? (лувкссь, падежсь, синтаксическяй ролец) (слайдсь 6-сь)

-А тяни азондсаньк фкя-фкяти, кода отвечаде 1-це, сяльде 2-це, 3-це и 4-це кизефкснень лангс. Фкясь азонды, а остальнойхне дополняют эсь ответснон кагодть лангса и тяфта мельга мельцек. Кажнайти 20 секундат.

— А тяни ня кизефкснень лангс отвечай тейнек _____ учениксь __________.

-Пара. Лац тииньк.

  1. Покодемась тетрадьс.

— Аф ламня тяштяма тетрадьс. Панжесть тетраденьконь тяштьсаськ тячиень числать.

Структурась Рэлли Робин

Шамань партнероньконь мархта сявиньк 1-це карточкатнень шрать лангста и муиньк валхнень ёткста «лишняй» валхть, тяштиньк тетрадезонк, полафтыньк карточкатнень и тага мусаньк и тяштьсаньк «лишняй» валхть. Азыньк фкя-фкяти валоньконь, конань тяштиньк.

Полафтсаньк карточканьконь лафтунь партнероньконь мархта и стак тов. Тинь лисихть 4 валхт.

1-це карточкась:

— Марь, ксты, ламбама, инези

— Цёфкс, цебярь, чавка, кал

— Щава, щятя, щам, щеня

— Пине, ката, алаша, шра (слайдсь 7-сь)

— Азондость, кона валхне лишняйхть. (Ламбама, цебярь, щам, шра) Пара. Сюкпря.

Структурась Микс Пэа Шэа — морай музыка, шабатне шорявихть яказь кабинетть эзга. Музыкась лоткай тиема ваксот ащи ученикть мархта пара (максозь кядцень вярьга)

— Мон азан кизефкс, максан 3-5 секундат арьсемс, а сяльде тинь отвечатада фкя-фкяти пингонь коряс (структурась Тайм Пэа Шэа)

1-це кизефкссь: Мес валхне ЛАМБАМА и ЦЕБЯРЬ «лишняйхть»?

-Ушеды ся, кие сяда мала менельти.

(Азондыхть фкя-фкяти 20 секундат)

-Азода фкя-фкяти спасиба!

-Тя кизефксть лангс отвечай 2-це учениксь________.

(Музыка. Лоткай. Шабатне тиихть парат.)

2-це кизефкссь: Мес валхне ЩАМ и ШРА «лишняйхть»?

-Ушеды ся, кие сяда мала масторти.

(Азондыхть фкя-фкяти 20 секундат)

— Азода фкя-фкяти спасиба.

-Тя кизефксть лангс отвечай 3-це ученикссь ________.

(Музыка. Лоткай. Шабатне тиихть парат)

3-це кизефкссь: Кодама валрисьмонь членокс эряй существительнайсь?

— Ушеды ся, кинь сяда шобдат шяяренза.

(Азондыхть фкя-фкяти 20 секундат)

-Азода фкя-фкяти спасиба!

-Тя кизефксть лангс отвечай 1-це учениксь________.

— Спасиба. Озада. Тетрадезонк тяштеда 4 валрисьмот, коса фкя валрисьмоть эса существительнайсь подлежащай, омбоцеть дополнения, 3-ть – обстоятельства, 4-ть – пъшкядема. (5 минутат)

-Кинь мялец морафтомс эсь валрисьмонзон?

-Спасиба. Озак.

  1. Кудонь тевть ваномц. Структурась Куиз-Куиз-Трэйд

— Ульсь кудонь тевоньке анокламс фкя кизефкс ялганьконди «Существительнай» темать коряс, тяштемс кагод лангс сонь и алу ответонц. Ответть мяндесть. Стятада, кеподьсаньк кяденьконь, эстейньк мутада пара. Учениксь А-сь максы кизефкс, учениксь Б-сь отвечай, если ответсь виде учениксь А-сь хвалендасы Б-ть и азсы сонцень кизефксонц. Если ответсь аф виде, то учениксь А-сь тонафтсы, хвалендасы. Сяльде учениксь Б-сь азы кизефкс, А-сь отвечай и стак тов. Пока мон аф лоткафтядязь.

Кепотьксонди кизефксне:

1) Кодама суффикс вельде тиевихть лама лувксонь существительнайхне?

2) кодама способ вельде тиевихть существительнайхне?

3) кодама киртфтамань-ляпоптамань суффикст улихть мокшень кяльса?

4) Мъзяра склоненият мокшень кяльса? И кодапт?

5) Мъзяра аф определеннай склоненияса падежт?

— Спасиба. Озада.

V. Структурась Стё Зе Класс

— Шабат, А партнертне сявихть кагод А4, мяньцазь, явсазь кафту и макссазь шамань партнерснонды. Ся кагодть лангс тяштеда 1 минутань коряс валхт 3 столбикова: суффикс вельде тифт валхт, сложнай валхт и парнай валхтт.

(тяштихть)

— Тиеда валоньконь алга китькскя. Стяда и муеда эстеньк пара, морафтыньк валоньконь, конат ашт тяштиньк каготозонк. Муеда лия пара, морафтыньк и тага тяштиньк лия валхнень.

—Пара. А тяни морафтсынзе валхнень, конат тифт суффикс вельде 5-це учениксь. Сложнай валхнень 2-це учениксь. Парнай валхнень 1-це учениксь.

Спасиба. Озада.

  1. Уроконь итогсь. Структурась Парковка

Мезень колга корхтаме урокста? _____________________________________

Мезе тусь мялезонт?_________________________________________________

Кона темась ульсь стака?______________________________________________

Оценканьке фкя-фкяньконди:

  1. ________

  2. _______

  3. _____

  4. ________

  5. ________

VI.Кудонь тевсь: Анокламс сочинениянди «Кие аф ужяльдсы природать?»

Уроксь аделавсь. Няемозонк.

www.metod-kopilka.ru

экскурсия по мокшанскому языку на тему «Обобщение по числительному» (6 класс)

МОУ «Старотеризморгская средняя общеобразовательная школа»

План-конспектсь

мокшень кялень урокса

6 класса

Темась: «Обобщениясь числительнайть коряс»

Урокть формац: урок-экскурсия Сире Теризморга велева

Урокть типоц: повторительно-обобщающай.

Урокса тевонь тиемань форматне: индивидуальнай, марстонь, групповой.

Урокть вятиец: мокшень кялень и

литературань тонафтысь

Сокорова Л.А.

Сире Теризморга велесь

2016г

Темась: «Обобщениясь числительнайть коряс».

Цельхне:

  1. Познавательнай:

лятфтамс и кемокстамс содамошитнень числительнайть коряс; маштомашить кърхкалгофтомац числительнайть сёрмадомаса и азомаса;

числительнайть корхтамати маштозь сувафтомась.

  1. Развивающай:

келептемс анализонь навыкнень морфологическяй признаконь коряс;

келептемс анализонь навыкнень валрисьмотнень коряс;

маштомс текстть коряс заданиянь тиема, основной мыслять вятема, выводонь тиема.

  1. Воспитательнай:

тонафтомс иттнень родной кяльть вельде шарьхкодемс эсь народснон историянц и тяниень пингонь эряфонц, касфтомс содамошиснон мокшэрзянь народть культуранц колга.

Урокть формац: заочнай экскурсия Сире Теризморга велева.

Оборудованиясь: велеть карта-схемац, урокть электроннай презентацияц, проектор, интерактивнай доскась

Урокть типоц: повторительно-обобщающай.

Урокса тевонь тиемань форматне: индивидуальнай, марстонь, групповой.

Урокть мольфтемац:

  1. Организационнай моментсь.

Тердемазь пайгонясь тяза,

Азомок: «Ушедсь уроксь!»

Партатнень ваксс сембе стяда, озада.

Ушедсаськ мокшень кялень урокть.

  1. Содамошить актуализацияц.

— Шабат, ванода доскати и азость мезе тинь няйхтяда слайттнень эса. Слайд №1-8 (кулеви мора велеть колга)

Сире Теризморга велесь.

Васень лятфтаматне колганза – XVI в.

Эряйда – 796

Кутта – 288

Авада- 52%

Аляда- 48%

Возрастной составоц-10%-61%-29%

Нация коряс явомац:

Мокшеда-93,5%

Рузда- 4,4%

Украинецта-1,0%

Узбекта- 0,6%

Чувашта-0,5%

А мезень колга карматама корхтама тячиень урокса? (Велеть и числительнайхнень).

Тячи минь мархтонт тихтяма заочнай экскурсия велева и лятфтасаськ, кърхкалгофтсаськ содамошиньконь числительнайть коряс.

  1. Содамошитнень кърхкалгофтомасна.

Шабат, сёрмадсаськ тячиень числать и урокть теманц.

Комсь колмоце мартста.

Классонь тевсь.

Обобщениясь числительнайть коряс. Слайд 9.

Шабат, тячи тихтяма аф оцю экскурсия велева.

А тяни эрьда азсаськ экскурсияньконь целенц.

(Экскурсиять целец: лятфтамс и кемокстамс содамошитнень числительнайть коряс.) Слайд 9-10

Тячи мон карман экскурсиянь бюронь оцюнякс, а минь улихть экскурсаводоньке-вятниеньке якама васттнень коряс. Якамшовор минь карматама сёрмадома тетрадезонк. А тинь кулхцондость вятить и няйсасть, што числительнайсь-тя пяк эрявикс пялькссь корхтамаса, соньфтемонза стака шарьхкодемс корхтайть.

Шабат, а кодама корхтама пяльксти мярьгихть числительнай?

(Числительнайсь-корхтамань пялькс, кона няфти аньцек лувома, предметонь лувомста порядка, отвечайхть мзяра?, мзяроце? Кизефксненди.)

Заданиясь 1: мусть числительнайхнень

Велезонк Саранскяйста эряви пачкодемс тяфта:

Саранскяень автовокзалста- Шайгаву-65 вайгяльбе;

Шайгавста-Теризморгав-8 вайгяльбе;

Сембоц: 73 вайгяльбе.

А тяни кулхцондсаськ васенце экскурсаводть (сообщения велеть колга) Слайд №6:

Монь велезе

Сире Теризморга велезе таргавсь Сивинь ляйть търваванза ниле вайгяльбень кувалмос. Лама ёмла ляйняда кандыхть эсь ару ведняснон Сивини: Шалмось, Куд ляйсь, Суксонясь, Рака ляйнясь.

Касыхть виренза велень паксятнень песа. Келемсть сяшкава, марнек пефтомот. Велеряйхне кельгсазь якамаснон вири нормаленкса, кстынкса, пангонкса, пяштенкса, банянди тяльмонкса.

Кода сетьме и мазы тяса перьфпяльсь! Тунда ваяй панжи марлюфнень потмос, а сёксенда велесь щасы лама тюсса щамонц, кода мокшаваня сърхкай оцю илас и лаподьсы лама тюсса панаронц-петьксонц. Сямольде валови сиянь пиземонь путьксса, шить сюрелданзон ала пиндолкшни, марнек мокшавать мяштьса лама тюсса зърняй кърганятне.

Кельгте атянь-авань мастор,

Кельгте сетьме Сивинь ляй.

Лацот пара ашень васьфте.

Лацот мазы ашень няе…

И.М.Девин

Келихть веленьконь перьфпяльге ащи паксянза, конатнень лангс шинять стяманц мархта, расаньбачк, лихневихть велень стадатне. А конашкава пара якамс кизонда лугава нормаленкса и опёнканкса! Лашмотнень эзга кяшендихть кельме ведня мархта лихтибрянят. Симомок эздост ведняда, сизефцевок ётай, эрьгяцевок эвондай. А кода танцти синь веднясна кизонь пси шиня! Куцемок панда пряти, кона кеподсь Сивинь ляйнять фкя тървасонза, велесь няеви, бта кядь кучкаса. Тя сембось кеподи мяль, кеняртьфти сельмованфть!

Велесь аф оцюволь, но сон кассь и келемсь. Эряйхне кирнесть мешт, касфнесть сёра, трясть жуватат. Сире Теризморгать эзда почкондасть лия велет: Акшусь, Порубсь, Уржась, Ожгась.

Октябрьскяй революцияда инголи велеса эрясь 3000 ломань. XVIII векть ушетксста велеса панчфоль церькав. 1882-це кизоня панчфоль церковно-приходской школась.

Великай Отечественнай войнать пингста вели ашесть мърда 400 велеряйда. Кизоста кизос эряйхнень лувкссна кържалгоды. Къда 1-це январьста 2008-це кизоня эряйда лувондовсь 830 ломань, то тя кизоть — 796 ломатть.

Заданиясь 2:

Шабат, азсаськ кодамот эряйхть числительнайхть составонь коряс? (числительнайхне эряйхть простойхть, сложнайхть, составнойхть.)

Сёрмадода фкя составной числительнай и склоняндасть аф определённай склонениять коряс им., род., дат. падежень коряс.

(Им. сисем сятт вейхксогемонь кота

Род. . сисем сятт вейхксогемонь котонь

Дат. сисем сятт вейхксогемонь котонди)

А тяни омбоце экскурсоводть кулхцондсаськ.(Сообщения церькавть колга).

Слайд №13

Велень Храмсь

Велеть кучкаса штатолкс стясь Храмсь. Ваномок аньцек Никольскяй церькавть стенанзон лангс, пиндолды вете куполонзон, колокольнянц лангс, конань серец 35 метра, оцю пайгонц, тёкшкаса крёснень лангс, марямок пайгонь гайфть–тя сембось мърдафнесамазь пяк ичкоздень пинкненди. Ся пинкненди, мзярда кирпицькя лангс кирпицькянь путозь кеподсть Храмть стенанза, конатнень эзда маряви и няеви сонцень велеть историяц, шарьхкодеви тястонь народть кувака киса кеподемац, сонь культурац. 1874–1885-це кизотнень квалмоста, а лисенди 11 киза потмоста, путфоль–арафоль Сире Теризморга велеть кучкас Никольскяй церькавсь. Лятфтави и ся, мзяра киза сон ащесь сёлкфста. Тяни эрь праздниконя, эрь ваймама шинь карша вятеви Храмса служба. И катк шиста шис кайгихть велеть вельхксса Храмть пайгонза и панчсесыне кели ортанзон шкаень шири моли ломаттненди и велень конакненди.

Тевть мольфтемац ёмла группава:

1874–1885-це кизотнень квалмоста, а лисенди 11 киза потмоста, путфоль–арафоль Сире Теризморга велеть кучкас Никольскяй церькавсь.

Заданиясь 3:

Васенце группати:

11, 15,19 числительнайхнень тиесть пуроптомань числительнайкс; ( суффикс:-нц,-цьке, -ксне)

Омбоце группати:

11, 15,19 числительнайхнень тиесть порядковай(лувомань) числительнайкс; (-це)

А тяни колмоце экскурсоводть кулхцондсаськ.(Сообщения школать, И.М.Девинонь колга). Слайд № 15

Школась. Илья Максимович Девин.

Эрь шобдаваня велень ульцява кайгихть идень вайгяльхть, конат эряскодыхть валда, лямбе школав. Велень школать улихть сонцень коенза-обуцянза. Тяса кельгозь тонафтыхть мокшень кяльти, корхтайхть вельденза, вятихть урокт. Корхневи урокста шачем ширть культуранц колга, ётафневихть илат, ванфтовихть сире койхне, морсевихть морот, азондовихть стихт.

Сире Теризморга велень ломаттне — морай ломатть. А кода сидеста илатнень эса морсесазь Илья Максимович Девинонь валонзон коряс ладяф мороть — «Панжи лайме порось». Сонь вельденза ломанць кепсесы мяленц, мазопнесы эряфонц. Илья Максимович оцю путфкс тись мокшэрзянь литературати. «Нардише» романцонза сёрмадсь велеряензон колга. А велеса Илья Максимович – тя фалу лятфнема ломань, ару вайме ломань. Школаса эрь кизоня ётафневихть «Девинскяй чтеният», коса лятфневи и корхневи сонь творчестванц, эряфонц, седиень токай валонзон колга. «Краеведениянь» кабинетса тиф лемозонза уженя, школать инголи путф монумент, конац васьфни эрь шобдава иттнень эса. А райононь библиотекась каннесы сонь лемонц.

Тя памятниксь путф велень геройхнень, сяськихнень лемс, конат тюрсть фашисттнень каршес тя стака 1941–1945-це кизотнень пингста эсь Родинаснон, эсь семьяснон, шачема ширеснон, вандыень сай валда эряфть инкса. 400 велеряй ашезь мърда меки куду войнаста. Велень эряйхне аф нардасазь эсь мялямстост геройхнень.

Заданиясь 4: мекольце валрисьмоти тиеда синтаксическяй разбор. 400 числительнайти тиеда морфологиять коряс разбор. (Взаимопроверка)

Тестонь коряс задания.( Шабатне тисазь листокс, полафтсазь фкя-фкянь мархта и проверясазь, путыхть оценка, правильнай оттветтне лихтевихть доскати).

Тест «Числительнайть» коряс

  1. Числительнайсь – корхтамань пялькс, кона няфти:

  1. предмет, предметть смузенц;

  2. лувома, предметонь лувкс, лувомста порядкать;

  3. действиять тииенц лангс.

  1. Числительнайхненди, конат отвесчайхть мзяра? кизефксть лангс, мярьгихть:

  1. лувомань;

  2. лувксонь;

  3. пуроптомань.

  1. Числительнайхненди, конат отвесчайхть мзяроце? кизефксть лангс, мярьгихть:

  1. целай лувксонь;

  2. лувомань;

  3. лувксонь.

  1. Валрисьмоса числительнайхне молихть:

  1. подлежащайкс, сказуемайкс, дополнениякс, определениякс, обстоятельствакс;

  2. аньцек предложениянь главнай членкс;

  3. аньцек предложениянь второстепеннай членкс.

  1. Составонь коряс числительнайхне эряйхть:

  1. простойхть, сложнайхть, парнайхть;

  2. простойхть, сложнайхть, составнойхть;

  3. сложнайхть, дробнайхть, простойхть.

  1. Кодама суффикс вельде тиевихть порядковай числительнайхне?

  1. — кс;

  2. – це;

  3. – ва

  1. Кодама суффикс вельде тиевихть пуроптомань числительнайхне?

  1. –нц, -цьке, -ксне;

  2. –це;

  3. – нек.

  1. Кода сёрмадовихть парнай числительнайхне?

  1. марса;

  2. китькскя вельде;

  3. запятой вельде.

  1. Кода сёрмадови косвеннай падежса комсь числительнайсь?

  1. з буква вельде;

  2. с буква вельде;

  3. ос буквань сочетаниять вельде.

А тяни нилеце экскурсоводть кулхцондсаськ.(Сообщения Национальнай центрать(Мокшень илань кудть колга).Слайд №17

Мокшень илань кудсь

Мазомсь Сире Теризморга велеть кучкац! Акша баяравакс ащи Мокшень илань кудсь, коса аф аньцек кштихть-морайхть, аноклайхть выступлениянди, но и иттнень тонафнесазь мокшень котфть ланга сюрекить вятема, сёрмадома мокшень ожакит, ожнаста цифксонь и лия мокшавань нарядонь тиема.

Мокшень илань кудса ули музей, конань вельде няфневи эряфсь 19-це веконь пингста. Тяса нинге мяль салай музейно-этнографическяй комплекссь «Мокшанское подворье», козы фкя кизоня и сашендсть колма государствань «оцю» конакне. Илась кандсь тястонь эряйхненди, велень конакненди аф юкстави мяльхть. И тянкса лямбе седи ваксстонь валхт азондыхть Мордовиянь оцюняти, сембе лездыхненди.

Велесь эряй, эреклай, ванфты сире эряфонь койхнень-обуцятнень. Ару лихтибрянякс эвондайхть од койхть-обуцят. Велень эряйхне пачфтсть тячиень шити оцю фольклоронь козяши, конань вельде лац няевихть сонь мяленза-арьсеманза, тевонь тиемац, историяц. Народть ёткса улихть талантливай ломатть, конат маштыхть аф аньцек моронь морама, но и ёфксонь, легендань азондома-ладяма. Ня произведениятне ётнесть фкя поколенияста омбоцети аф ламода полафнезь. Тя пингти школаса тонафнихне кочксихть велестонк и оцювонь, и идень фольклор.

Заданиясь кяльть касфтоманц коряс 5:

Шабат, минь мархтонт кочкаме велеста лама идень фольклор. Кода тинь арьсетяда, а мезянди сон тейнек эряви? (койхне аф юкставихть, тя-минь культураньке, касфтови минь валонь запасоньке, вельденза няфневи эряфсь, шачема ширеть кельгомац )

Шабат, ванцась аноклафонтень.

  1. Урокть итогонза.

Тянь мархта экскурсияньконь велева аделасаськ. Якада экскурсияс-тинь сяда кърхкалгодыхть содамошинте.

Тячи минь мархтонт аф аньцек велеть ваноськ, но и кемокстаськ содамошиньконь числительнайть коряс. Тяфтама экскурсият минь мархтонт тага ётафттама, сяс мес эсь краеньконь тейнек эряви содамс.

Велеть историянц тисазь эсонза эряй ломаттне, а тинь велеть-вандыень шиц.

  1. Кудонь тевсь:

Кудса сёрмадода аф оцю азкс эсь семьянтень колга, нолдамок тевс числительнайхнень. Слайд №18

  1. Рефлексия.

Шабат, а тяни азсаськ:

А мезе тинь тячиень урокста сяводе?

Мялезонт тусь уроксь? Няфтесть: кда тусь мялезонт-кеподесть якстерь смайликть, кда аф пяк –кеподесть сенем смайликть.

infourok.ru

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *