5 класс английский язык дидактические материалы: Дидактические материалы к уроку по английскому языку 5 класс
Годовая контрольная работа по английскому языку за 5 класс.
Фамилия_______________
Имя___________________
Класс__________
№1. Переведи слова:
Read_______________________
Open_______________________
School______________________
Fly_________________________
English_____________________
Swim_______________________
Play________________________
She_________________________
Look________________________
№2. Переведи предложения на русский язык:
It’s hot today. _____________________
It’s sunny and windy. _______________
I like school. _____________________
Spring is green. ____________________
I would like an apple. _______________
I drink green tea.____________________
Я из Америки. _____________________
Они умеют готовить. ________________
Мне нравится сыр. __________________
Я ем мясо. ________________________
Я люблю лето. _____________________
Он умеет плавать. ___________________
До свидания. ______________________
Дай мне ручку. _____________________
Передай привет Диме.________________
№4. Раздели слова на три группы:
Tea, winter, milk, spring, windy, snowy, summer, cold, foggy, cola, juice.
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
№5. Поставь артикль a, an, some перед словами:
_____ apple
_____ rice
_____ potato
_____ tea
_____ pen
_____ school
_____ milk
_____ cola
_____ nut
№6. Замени слова местоимениями (I, he, she, we, they, it):
А рen _____
Alex_____
pens_____
My sister (сестра) _____
Ivan and I_____
Doctor_____
Dima and Gleb_____
№7. Ответь на вопросы:
What’s the weather like today?_________________________________________
Where are you from?_________________________________________________
What subject do you like?_____________________________________________
№8. Отметь (+) верные предложения и (-) неверные предложения:
London is in (в) The UK.
The news is fun (веселый, забавный).
Eat more sugar.
Canada is in Europe.
Canberra is in Australia.
I like green tea.
№10. Подчеркни верное слово:
Birds can\can’t swim.
I can\can’t fly.
Dogs can\can’t jump.
I can\can’t play football.
Cats can\can’t run.
Контрольная работа состоит из 4 частей. На выполнение проверочной работы учащимся отводится 45 минут: Аудирование (5 мин), Чтение (10 мин), Лексика и грамматика (20 мин), Письмо (10 мин)
В проверочной работе используются следующие типы заданий:
— Задания на установление соответствий
— Задания с выбором ответа из нескольких вариантов.
— Задания с кратким ответом в виде одного слова на дополнение предложения или связного текста.
— Задания открытого типа, требующие записи развёрнутого ответа
Максимальное количество баллов за выполнение заданий –42 (36 + 6 за письмо)
Если ученик набрал менее 20 баллов – это низкий уровень работы – оценка «2»
От 21 до 28 баллов — средний уровень выполнения работы – оценка «3»
От 29 до 36 баллов – хороший уровень выполнения работы – оценка «4»
От 37до 42 баллов — высокий уровень выполнения работы — оценка «5»
Текст для аудирования звучит для учащихся 1 и 2 вариантов один общий, далее задания выполняются по вариантам.
Итоговая контрольная работа по английскому языку в 5 классе
Вариант №1
Раздел 1 Аудирование
Listen to the text and mark the statements as T (true) or F (false). (Прослушайте текст и отметьте утверждения как верные (T) или неверные F.)
Mr.Smith is Kate and Sam’s teacher. He lives far from school. He gives them French lessons and he speaks French very well. When the children know their lessons well, Mr.Smith gives them good marks. Kate has got an A for his French dictation. That is the highest mark. Sam has got a D for the dictation. That’s the lowest mark. Sam always makes a lot of mistakes in his dictations. The dictation was very long. There were twenty-two lines in it. There were a lot of difficult words in the dictation. Kate is glad that she wrote it well. Sam isn’t very happy that he made so many mistakes.
1.Mr.Smith is an English teacher.
2.Mr.Smith always gives the children good marks.
3.Kim got the lowest mark for the dictation.
4.Sam didn’t get the highest mark for the dictation.
5.There were twenty-two words in the dictation.
6.The dictation was difficult.
7.Kate isn’t very happy about the dictation.
8.Sam never writes dictations well.
Раздел 2 Чтение
Read the text. Mark the statements as T (true) or F (false).
(Прочитайте текст. Отметьте утверждения как верные (Т) или неверные (F).)Dear Carol,
Thank you for your letter. We are having a fantastic holiday. Oakwood is a little village in the south of England with a park, a castle and some lovely gardens. People here are really friendly. The lady we are staying with is about fifty-five but she is very energetic. She is really nice.
I think we are lucky. This is our second holiday this year and we are doing just what we want to do: sleeping, eating and playing games. The sea is rather cold so we don’t swim often but we spend a lot of time on the beach. The food is lovely, too. We will be back on Tuesday, June, 21.
Best wishes,
Yours, Mary.
Задание к тексту:
9. Mary is in Oakwood now.
10. There is a park in Oakwood .
11. They aren’t staying at a hotel.
12. They don’t play games.
13. Oakwood is near the sea.
14. They swim a lot.
15. Mary doesn’t know when they return.
Раздел 3 Лексика и Грамматика
Сhoose the correct form of the verbs. (Выберите правильную форму глагола.)
I…(16)…in the park and…(17)….my notes at the moment. It…(18)…hot. I…(19)…hot weather. I … not …(20)… to sit here. But Roger …(21)… tennis with his friend. They …(22)… and …(23)… . They…(24)… neither ice cream nor cold lemonade. They …(25)… fun. They …(26)… this weather | sit, write be, hate, want, play, run, laugh, need, have, like |
Add the appropriate ending to create the tag-question.
( Добавьте нужное окончание, чтобы получился разделительный вопрос.)It is a lovely evening,…(27).
Her parents aren’t from Italy,…(28).
You will go there again,…(29).
My students don’t need any help,…(30).
Ann knows my family,…(31).
Choose the appropriate word. (Выберите подходящее по смыслу cлово.)
32. Our …. school would like to invite a group of foreign students.
a) typical b) social c)sociable d) local
33. The Tower Bridge is one of the famous ….in London.
a) place of interest b)building c) bridges d) museum
34. The Queen of Britain lives in …
a) Westminster Abbey b) Tower of London c) Buckingham Palace
35. This political meeting takes …near the Houses of Parliament.
a) place b) care c) part d) off
36. Children like to take …… of their pets
a) place b) care c) part d) off
Раздел 4 Письмо
Write a letter to your pen friend from Great Britain. Tell him/her about your family and hobbies, your school. Don’t forget about the rules of writing a letter. (Напишите письмо своему другу по переписке в Великобританию. Расскажите ему о своей семье, своих увлечениях, школе. Не забудьте про правила написания письма).
Ключи
1. F | 9. + | 16. am sitting | 27. isn’t it |
2. F | 10. + | 17. writing | 28. are they |
3. F | 11. + | 18. is | 29. won’t you |
4. T | 12. — | 19. hate | 30. do they |
5. F | 13. + | 20. do not want | 31. doesn’t she |
6. T | 14. — | 21. is playing | 32. c |
7. F | 15. — | 22. are running | 33. c |
8. T | 23. laughing | 34. b | |
24. need | 35. a | ||
25. have | 36. d | ||
26. like | 37 – 43 личное письмо |
Итоговая контрольная работа по английскому языку в 5 классе.
Вариант № 2
Раздел 1 Аудирование
Listen to the text and mark the statements as T (true) or F (false). (Прослушайте текст и отметьте утверждения как верные (T) или неверные F.)
Mr.Smith is Kate and Sam’s teacher. He lives far from school. He gives them French lessons and he speaks French very well. When the children know their lessons well, Mr.Smith gives them good marks. Kate has got an A for his French dictation. That is the highest mark. Sam has got a D for the dictation. That’s the lowest mark. Sam always makes a lot of mistakes in his dictations. The dictation was very long. There were twenty-two lines in it. There were a lot of difficult words in the dictation. Kate is glad that she wrote it well. Sam isn’t very happy that he made so many mistakes.
1.Mr.Smith is an English teacher.
2.Mr.Smith always gives the children good marks.
3.Kim got the lowest mark for the dictation.
4.Sam didn’t get the highest mark for the dictation.
5.There were twenty-two words in the dictation.
6.The dictation was difficult.
7.Kate isn’t very happy about the dictation.
8.Sam never writes dictations well.
Раздел 2 Чтение
Read the text. Mark the statements as T (true) or F (false). (Прочитайте текст. Отметьте утверждения как верные (Т) или неверные (F).)
Kate and Jack are members of an international camping club. Their club is called The Stars. It organizes different trips and excursions all over the world. Every member of the club must have a tent, a sleeping bag and a mountain bike. They also have special clothes because the weather is not always fine. During school holidays they usually go to a camp in Europe. At the moment Kate and Jack are in a camp in Spain. They are staying with a group of twelve-year-old boys and girls. Kate and Jack are having a wonderful time in Spain.
Задание к тексту:
9. Jack is a member of a biking club.
10. They are having holidays now.
11. The weather is always fine in camps.
12. They like the camp in Spain.
13. Boys don’t live in camps in Spain.
14. Kate and Jack can ride a bike.
15. They usually go to camps in South America.
Раздел 3 Лексика и Грамматика
Сhoose the correct form of the verbs. (Выберите правильную форму глагола.)
Mike….(16)…TV at the moment. Julia usually…(17)….tennis on Saturdays. He…(18)…good marks every day. I…(19)…a present for my friend last week. My mother .…(20)…dinner, when he…(21)…into the kitchen. Where …(22)…Harry ? – He…(23)…in the garden. This boy’s pictures are great. He…(24)… a famous artist. Our teacher …(25)…when pupils come late. Nick….(27)….a letter yesterday from 5 till 6 o’clock. | be, watch, like, come, get, buy, play, cook, be, work, write |
Add the appropriate ending to create the tag-question. ( Добавьте нужное окончание, чтобы получился разделительный вопрос.)
It is dark in the evening in winter,…(27).
Julia’s parents aren’t from Spain,…(28).
They will meet us at the airport,…(29).
She is singing a beautiful song,…(30).
He came to school too late yesterday,…(31).
Choose the appropriate word. (Выберите подходящее по смыслу cлово.)
32.What’s……subject for you in school?
a) the most easy b) easiest c) the easyest d) the easiest
33. The Tower Bridge is one of the famous ….in London.
a) place of interest b)building c) bridges d) museum
34. Mike needs five …..of…..for his party.
a) boxes, potatoes b) boxes, potato c) boxes, potatoes d) boxes, potatos
35. This concert takes …near the Red Square.
a) place b) care c) part d) off
36.People always ….famous persons in the streets.
a) invite b) offer c) recognize d) take
Раздел 4 Письмо
Write a letter to your pen friend from Great Britain. Tell him/her about your family and hobbies, your school. Don’t forget about the rules of writing a letter. (Напишите письмо своему другу по переписке в Великобританию. Расскажите ему о своей семье, своих увлечениях, школе. Не забудьте про правила написания письма)
Ключи
1. F | 9. — | 16. is watching | 27. isn’t it |
2. F | 10. + | 17. plays | 28. are they |
3. F | 11. — | 18. gets | 29. won’t you |
4. T | 12. + | 19. bought | 30. isn’t she |
5. F | 13. — | 20. was cooking | 31. didn’t he |
6. T | 14. + | 21. came | 32. d |
7. F | 15. — | 22. is | 33. c |
8. T | 23. is working | 34. a | |
24. will be | 35. a | ||
25. doesn’t like | 36. c | ||
26. was writing | 37 – 43 личное письмо |
Вариант 1
Задание 1.
Переведите предложения с русского на английский язык:
Он играет.
Света смотрит телевизор в данный момент.
Мои друзья делают домашнее задание сейчас.
Я иду в школу во время.
Я сейчас читаю интересную книгу.
Твоя мама сейчас готовит обед?
Его отец не смотрит телевизор.
Задание 2.
Переведите предложения, обратите внимание на использование настоящего времени:
Мне нравится петь, но сейчас я помогаю маме.
Обычно Семен играет на пианино, но сейчас он спит.
Обычно мой отец читает книгу, но сейчас он пишет письмо.
Я хочу танцевать, но сейчас я иду в музыкальную школу.
Задание 3.
Перевести с английского на русский язык:
Задание 4.
Проспрягать глагол to be.
Вариант 2
Задание 1.
Перевести с английского на русский язык:
Задание 2.
Переведите предложения, обратите внимание на использование настоящего времени:
Я хочу спать, но я сейчас делаю домашнее задание.
Она любит читать, но сейчас она идет в школу.
Обычно они учат английский, но сегодня они учат математику.
Обычно он катается на велосипеде, но сейчас он едет на машине.
Задание 3.
Переведите предложения с русского на английский язык:
Ты не работаешь сейчас?
Миша украшает комнату сейчас.
Кто печет пироги сейчас?
Сегодня я иду в школу во время.
Они сидят дома в данный момент.
Саша спит.
Ваша сестра поет песню сейчас.
Задание 4.
Проспрягать глагол to be.
Вариант 3
Задание 1.
Переведите предложения, обратите внимание на использование настоящего времени:
Юлии нравится есть мороженое, но сейчас она ест суп.
Мы хотим идти домой, но в данный момент мы сидим в школе.
Я обычно играю в телефон, но сейчас я играю в компьютерные игры.
Обычно он катается на велосипеде, но сейчас он едет на машине.
Задание 2.
Переведите предложения с русского на английский язык:
Я ем шоколад в данный момент.
Гоша слушает музыку.
Где играют мальчики?
Мой брат сейчас не работает.
Мы украшаем комнату сейчас.
Что ты сейчас делаешь?
Они отвечают на вопросы сейчас.
Задание 3.
Перевести с английского на русский язык:
Задание 4.
Проспрягать глагол to be.
Вариант 1
Задание 1.
Переведите предложения с русского на английский язык:
Он играет.
Света смотрит телевизор в данный момент.
Мои друзья делают домашнее задание сейчас.
Я иду в школу во время.
Я сейчас читаю интересную книгу.
Твоя мама сейчас готовит обед?
Его отец не смотрит телевизор.
Задание 2.
Переведите предложения, обратите внимание на использование настоящего времени:
Мне нравится петь, но сейчас я помогаю маме.
Обычно Семен играет на пианино, но сейчас он спит.
Обычно мой отец читает книгу, но сейчас он пишет письмо.
Я хочу танцевать, но сейчас я иду в музыкальную школу.
Задание 3.
Перевести с английского на русский язык:
Задание 4.
Проспрягать глагол to be.
Дидактический материал для учащихся 5 класса.
Изучающее чтение.
Prepare to read
Talk about the answers to these questions with a partner:
1.What books do you like to read?
2.What fairy-tales do you know in which the main character is a Fairy?
3. What gift would you like to get from a Fairy?
Read this fairy-tale and give it a name. Match its paragraphs with their titles.
New Words:
- to leave — покидать, оставлять
- chariot drawn by butterflies — карета, запряженная бабочками
- envy — завидовать
a) The Flower Fairy and her young princes and princesses
b) The princess Sylvia went to Iris and Daphne
c) The gift for Sylvia
a) Once upon a time there lived a Flower Fairy. She lived in a lovely garden full of flowers and trees. The Fairy was beautiful and kind, everybody loved her. There were young princes and princesses who lived with her in the garden. All of them were very happy because they were near her and they never left her until they grew up. When the time came and they had to leave her, she gave to each of them a gift.
b) In her garden there was a Princess whose name was Sylvia. The Fairy loved her with all her heart as she was the nicest and the youngest.
Two princesses Iris and Daphne grew up and left the beautiful garden. Once the Fairy wished to know how the princesses were doing. She decided to send Sylvia to them because it was the time for Sylvia to leave her and the girl did not know what gift she was going to ask. So, Sylvia got on a chariot drawn by butterflies and went to see Iris and Daphne.
First, she arrived to the garden of Princess Iris. Iris got the gift of beauty from the Fairy. But unfortunately, she became ill and her beauty was gone. That is why Sylvia would not like to get the same gift.
c) Then Sylvia was sent to Princess Daphne. Daphne was one of the princesses who asked for the gift of beautiful speech. Of course, she spoke well but she never stopped talking. So Sylvia did not like this gift, too. When she returned to the Fairy it was the time to get a gift. The Fairy asked what Sylvia wanted to take with her into the great world. Sylvia paused for a moment and then answered, «Happiness. To be happy in the world is all I want.»
And the Fairy presented her with this gift. Sylvia never wanted expensive gold rings or big castles, she never envied anybody and was always happy. And all people around her were happy, too.
1. Put “+” if the sentence is right and “-“if it is wrong.
1. The Fairy lived in a lovely garden full of flowers and trees.
2.When the time came and they didn’t have to leave her
3. Three princesses Iris, Daphne and Sylvia grew up and left the beautiful garden.
4. The Fairy gave to young princes and princesses a gift.
5. Sylvia know what gift she was going to ask.
6. Daphne was one of the princesses who asked for the gift of beautiful voice.
7. Sylvia never wanted expensive gold rings or big castles, she never envied anybody and was always happy.
2. Write the sentences in the right order.
1. In her garden there was a Princess whose name was Sylvia.
2. The Fairy was beautiful and kind, everybody loved her.
3. When she returned to the Fairy it was the time to get a gift.
4. Daphne was one of the princesses who asked for the gift of beautiful speech.
5. Sylvia paused for a moment and then answered, «Happiness. To be happy in the world is all I want.»
6. But unfortunately, she became ill and her beauty was gone.
3. Answer the questions.
- Where did the Fairy live?
2. The young princes and princesses lived with her in the garden, didn’t they?
3. Did the Fairy give to each of them a gift when the time came and they had to leave her ?
4. Why did the Fairy decide to send Sylvia to Iris, Daphne ?
5.What gift did Sylvia get?
4. Write down the ending of the sentence.
1. The Fairy was…
2. All of them were very happy…
3. The Fairy loved her with all her heart…
4. Once the Fairy wished to know…
5. The Fairy asked what Sylvia wanted…
5. Make up 5 questions to the text.
Дидактический материал английскому языку 5 класс
Дидактический материал для проверки знаний учеников 5 класса.
Просмотр содержимого документа
«Дидактический материал английскому языку 5 класс»
The 5th form
Written test. (1)
Write in plurals:
A book, a ball, a man, a goose, a wife, a chief, a baby, a toy, a safe, a scarf, a bench, an ox, a piano, a potato.
Write the short forms:
I am, you are, she has, the toy is, we are, I have.
Translate into Russian:
Я из России.
Она из Франции.
У меня есть пенал, ластик и линейка.
У него нет ручки.
У тебя есть портфель?
The 5th form
Written test. (2)
Write in plurals:
A copy, a text, a woman, a day, a foot, a wolf, a roof, a city, a box, a hero, a photo, a mouse, a person, a child.
Write the short forms:
He is, she is, they are, we have, the boy has, I am.
Translate into Russian:
Он из США.
Мы из России.
У мальчика есть велосипед.
У него нет шлема.
У тебя есть мягкая игрушка?
The 5th form
Written test. (1)
Fill in do/does:
She … not work at school.
Where … he work?
My dad … not wash his car every day/
They … not go to school on Sunday.
… your mum cook well?
ll. What time is it?
7:30 12:40 16:55 21:35 8:45 6:15
lll. Translate into English:
Я помогаю маме в воскресенье.
Они обедают в 14:30.
Мы иногда совершаем пробежку.
Ты просыпаешься в 7 утра?
Она не работает в субботу.
Она играет в теннис сейчас.
Мама в данный момент готовит обед.
The 5th form
Written test. (2)
l. Fill in do/does:
1. I … not think so.
2. When … you go to school?
3. It … not happen every day.
4. My mum … not like ice cream.
5. … he help his dad?
ll. What time is it?
15:30 17:55 6:40 12:10 22:35
9:05
lll. Translate into English:
Они часто приходят.
Она работает в школе?
Они не играют в футбол.
Мама готовит хорошо.
Я обедаю в 13:00.
Мама моет посуду сейчас.
Он в данный момент делает уроки.
Урок английского языка в 4 «Б» классе по учебнику М.З.Биболетовой «Enjoy English-4»
Тема урока: Жизнь в городе и в селе.
Цель урока: актуализация навыков чтения, устной речи; проверка усвоения лексических единиц по теме и отработка грамматических навыков
Задачи урока:
совершенствовать произносительные навыки;
формировать навыки выразительного чтения;
формировать грамматические навыки по теме;
развивать навыки говорения и письма;
развивать умения работать в группе
Оборудование урока: интерактивная доска, мультимедийная презентация, раздаточный материал
Ход урока
1. Организационный момент
Good morning, children! I’m glad to see you. Today the topic of our lesson is «Life in the town and in the country». Today we will continue out talk about the City and the country and continue learning the degrees of comparison of adjectives.
2. Фонетическая зарядка
I hope you are ready for our English lesson. And now it’s time to practiсe today’s vocabulary. You can see the cards on your desks. You will have a minute to write the missing sounds.
На партах лежат карточки с транскрипцией слов-прилагательных, некоторые звуки в них пропущены:
[h_t] [w_m] [w_ndi]
[k_i:n] [_ould] [sn_ui]
[s_ni] [_eini]
Who can read the words? Well done.
Повторение пройденной лексики.(слайд1)
Игра «Крестики-нолики»
Зачеркни крестиком название животного, а ноликом — названия различных мест.
После выполнения проверяется фронтально.
[kau] | [hil] | [ i:p] |
[rivэ] | [[ho:s] | [bri:d ] |
[fa:m] | [fi:ld] | [ga:dn] |
3.Речевая разминка
Игра «Назови рифму»
Zoo(Two), mouse (house), now (cow), big (pig), hot (not), clean (green), ball (tall)
4. Активизация употребления степеней сравнения прилагательных
Look at the blackboard. please and scan the rule (слайд 2)
Прослушивание упр.19 стр.40 Отработка хором правила образования степеней сравнения прилагательных.
Highlight the correct word, please.
Задание на интерактивной доске:
1. A bear is … than a hare. (big, bigger, the biggest)
2. A mouse is … than a cow. (small, smaller, the smallest)
3. Bob is … boy in his form. (short, shorter, the shortest)
4. Africa is … place I know. (hot, hotter, the hottest)
5. A monkey is … than a horse. (funny, funnier, the funniest)
Look at the blackboard, please. You can see the adjectives there. The task for you is to write the missing forms.
Задание на доске:
… nicer …
large … the largest
… warmer …
Выполнение заданий (слайд 4)
5. Проверка домашнего задания
It’s time to check up your homework. Open your books, page 38, ex 17. Read and answer the questions, please: Which is stronger?, ex 20 pg 40.
6. Физкультминутка
It’s time to have a rest. Will you stand up?
Up, down ,up, down,
(Поднимаем руки вверх, вниз)
Which is the way to London town?
(Разводим руки в стороны)
Where? Where? (Поворачиваемся в стороны)
Up in the air,(Смотрим по сторонам)
Close your eyes — (Закрываем глаза)
and you are there! (Открываем глаза)
7. Ознакомление учащихся со словами-исключениями из правила образования степеней сравнения прилагательных
Today we will continue to learn the degrees of comparison of adjectives.
Open your books , page 42and look at the table. Repeat the words after me. Can you translate these words? Read the words in pairs, please.
8.Релаксация
Выполнение упражнений на улучшение качества зрения
9. Активизация введенных прилагательных в изученных речевых образцах
Now we shall answer some questions and use these words. It’s ex 25 pg 42. Let’s divide into 4 groups.
10.Тренировка навыков выразительного чтения стихотворения
You have learned the poem «The country and the city» by heart for today.
Now we are listening to you.
11. Рефлексия
1. Скажите о чем мы с вами сегодня говорили?
2. Чему научились?
12. Подведение итогов урока
That’s all for today. Thank you for your work. You were active and clever today.
Your home task is to do ex 10-11 pg 24 WB.
Let’s sing our song.
Good bye, children
Дидактические материалы
«Словообразование в английском языке»
Гурова О.В. учитель английского языка МБОУ г. Владимира
«Лицей №17»
Пояснительная записка
Иностранный язык (в том числе и английский) входит в общеобразовательную область «Филология». Происходящие сегодня изменения в общественных отношениях требуют повышения коммуникативной компетенции школьников, совершенствования их филологической подготовки.
Современная форма итогового контроля в виде Единого Государственного Экзамена предъявляет высокие требования к выпускнику. Несмотря на то, что итоговая аттестация выпускников проходит в форме ЕГЭ не первый год, тревога у учащихся и их родителей по этому поводу возникает каждый раз. Не секрет, что порой сдача ЕГЭ превращается в испытание нервной системы детей на прочность.
В данной связи, задача учителя помочь детям адаптироваться к современным требованиям итогового контроля. Порог тревожности у детей можно снизить лишь тогда, когда выпускник обладает достаточной компетенцией по предмету и ознакомлен со стратегиями сдачи ЕГЭ. Эти задачи можно решать как в рамках урока, так и используя дидактические материалы дополнительно.
Дидактические материалы посвящены систематическому изложению учебного материала, углублению филологических знаний школьников о вариативности английского языка и особенностях его функционирования в англоязычных странах. Данные материалы расширяют, и углубляет базовую программу по английскому языку. В современных УМК уделяется недостаточно внимания морфологическому, фонетическому, орфографическому, синтаксическому аспектам английского языка. Задания по ЕГЭ по английскому языку предполагают умения оперировать языковыми навыками. На занятиях будут рассматриваться все аспекты языковой теории и практики, закрепляться грамматические словоформы и структуры. Материалы предназначены для учащихся 5-6 классов общеобразовательных школ и школ углубленным изучением английского языка.
Цели и задачи:
- углубить и расширить знания по предмету английский язык;
- повторить и обобщить материал по словообразованию английского языка
- развивать гибкость мышления
- сформировать лексико-грамматические и орфографические навыки высокого уровня
- научить анализировать и объективно оценивать результаты собственной учебной деятельности; развивать творческий потенциал учащихся
Ожидаемые результаты:
По окончанию курса учащиеся должны уметь:
- правильно оформлять словосочетания и предложения;
- знать основные особенности ассимиляции английских звуков, уметь правильно читать транскрипцию в словаре;
- находить и узнавать общие элементы в написании и звучании слов.
- уметь сопоставлять и классифицировать слова сходные по звучанию и написанию.
- уметь писать со слуха учебные диктанты, построенные на знакомом лексико-грамматическом материале.
Тематическое планирование
№ п/п | Название темы |
1. | Образование существительных с помощью суффикса “er” |
2. | Словосложение: существительное + существительное |
3 | Правила образования множественного числа существительных |
4 | Образование существительных с помощью суффиксов “ment”, “tion”,” ist” |
5. | Образование сравнительной степени прилагательных |
6. | Образование превосходной степени прилагательных |
7. | Образование прилагательных с помощью суффикса “full” и “less” |
8. | Образование прилагательных с помощью суффикса “y” |
9. | Образование прилагательных с помощью суффиксов и префексов |
10. | Образование наречий с помощью суффикса “ly” |
11. | Суффиксы числительных “teen”, “ty”, “th” |
12. | Использование префиксов. Префиксы с отрицательным значением dis, un |
13 | Префикс «re»-значение и употребление |
9. | Конверсия в английском языке |
10. | Омонимы |
«Образование существительных от глаголов путем прибавления
суффикса “er”»
- Learn this rule.
Camp means to live outdoors. Our family will camp at the lake. | camp + er = camper Camper means one who camps. |
Add the suffix “er” to these verbs to form nouns.
- rent ______________________
- hunt _______________________
- jump _______________________
- teach _______________________
- paint _______________________
- help ________________________
- speak _______________________
- Learn this rule.
If a verb ends in ‘”e” we drop “e” and add “er” drive + er = driver |
Add “er” to these verbs to form nouns.
- drive ______________________
- produce ___________________
- ride _______________________
- trade ______________________
- provide ____________________
- manage ____________________
- Match the definitions with these nouns formed from verbs.
_______ (1) farmer (A) means one who carries goods with a truck
_______ (2) painter (B) means one who pays to use something
_______ (3) trucker (C) means one who makes something
_______ (4) renter (D) means one who raises crops or animals
_______ (5) producer (E) means one who shares a skill or knowledge
_______ (6) teacher (F) means one who covers with paint
_______ (7) printer (G) means one who makes something by using ink
_______ (8) driver (H) means one who guides a vehicle
- Write short sentences using these nouns.
- jumper _______________________________________________________
- worker _______________________________________________________
- speaker ______________________________________________________
- helper _______________________________________________________
- leader _______________________________________________________
- driver _______________________________________________________
- painter _______________________________________________________
- rider ________________________________________________________
- singer _______________________________________________________
- Learn how to write these spelling words. Write down a dictation.
manager, provider, producer, speaker, rider, printer, renter, farmer, traveler |
«Словосложение: существительное + существительное».
- Learn this rule.
Sometimes we can write two words together to make one word. birth + day = birthday |
Write the two words together to make one word.
foot + ball =_______________________________________________________
wood + chuck =____________________________________________________
rain + bow =_______________________________________________________
wind + mill =______________________________________________________
pea + nut =________________________________________________________
eye + lash =_______________________________________________________
honey + bee = _____________________________________________________
fisher + man =_____________________________________________________
wood + pecker =____________________________________________________
- Draw a line between the spelling word and the picture.
woodpecker
fisherman
honeybee
football
basketball
birthday
- Match the definitions with its meaning.
______ (1) peanut (a) means an insect that make honey
______ (2) honeybee (b) means a machine which uses wind power to
do work
______ (3) windmill (c) means the nut-like seed of a certain plant
______ (4) fisherman (d) means an insect with large broad wings
______ (5) butterfly (e) means one who catches fish
______ (6) supermarket (f) a large grocery store
- Fill the blanks using these spelling words.
- Did you get an ______________ in your eye?
- That pecking _________________ is after the bug!
- Sometimes a _________________ grinds grain.
- Grandpa is a good ____________________.
- A _________________ sleeps all winter.
«Правила образования множественного числа существительных»
Exercise 1. Маке these nouns plural by adding “s”. Translate the words.
For example: an animal-animals, животное-животные
a thing, a bag, a pencil, a picture, a carpet, a lamp, a museum
Exercise 2. Маке these nouns plural by adding “es”. Translate the words.
For example: a family-families, семья-семьи
a country, a copy, a factory, a colony, a fly, a baby, a story
Exercise 3. Маке these nouns plural by adding “es”. Translate the words.
For example: a box-boxes, коробка-коробки
a tomato, a fox, a class, a church, a dish, a match, a potato
Exercise 4. Маке these nouns plural by adding “es”. Translate the words.
a loaf, a wolf, a knife
«Использование префиксов re, dis, un»
Learn this rule
Exercise 1.
Build new words by adding the prefix “re” to those words and translate them
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
Exercise 2.
Match the words and their definitions
_____ to wrap things again (1) recount
_____ to name one by one again (2) reappear
_____ to come into sight again (3) refresh
_____ to put down again (4) repack
_____ to make full of life again (5) replace
Exercise 3.
Make up sentences with these words: replace, recount, reread, recount, reuse
Exercise 4.
Build new words by adding the prefix “dis” to these words and translate these words
appear, cover, place, arm, believe, use, like, count
For example: appear-появляться, disappear-исчезать
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
- ________________
Exercise 5.
Fill the blanks using these words
unlock, discover, reread, disappear, uncomfortable
- It is helpful to … the rule before testing.
- When did Columbus … America?
- First, he … the door, then entered the house.
- We saw the sun disappear before the storm.
- The sofa in the room was … .
Степени сравнения прилагательных
Exercise 1.
Add suffixes “er” and “est” to these words
- bright _____________ _________________
- clean _____________ __________________
- few _____________ _________________
- kind _____________ __________________
- high _____________ __________________
- narrow _____________ __________________
- light ______________ __________________
Exercise 2.
Double the last consonant and add “er” and “est”
big ________ __________
hot ________ __________
sad ________ __________
fat ________ __________
thin ________ __________
wet ________ __________
Exercise 3.
Answer the questions.
dear dearer dearest
- Which word is the root word?
- Which word is used to compare two persons or things?
- Which word is used to compare three or more persons or things?